Tietoisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan ihmisten välillä tapahtuvaa kommunikaatiota eli viestintää. Tällä viestinnällä voidaan vaihtaa tunteita, viestejä, ideoita, tarinoita ja informaatiota erilaisten kanavien kautta, esimerkiksi kasvotusten, multimedialaitteilla, sähköpostilla tai muutoin. Ihmisten välinen viestintä voi olla joko tietoista tai tiedostamatonta, tahatonta viestintää. Viestintään ja kommunikaatioon liittyy paljon erilaisia merkityksiä ja tulkintaa, myös piilotarkoituksia, esimerkiksi jotkut ilmeet tai eleet saattavat viestiä henkilöiden välillä jotain, mitä muut eivät välttämättä voi ymmärtää.
Organisaatioviestinnän tarkoituksena on jakaa ja välittää tietoa. Organisatorinen viestintä voi olla sisäistä tai ulkoista viestintää. Sisäisellä viestinnällä tarkoitetaan muodollista viestintää, esimerkiksi työpaikan sisäisiä eli organisaation sisällä tapahtuvia pikkujouluja, illanistujaisia tai muita tapahtumia. Ulkoisella viestinnällä tarkoitetaan organisaatiosta ulospäin suuntautuvia viestintätoimia, tässä esimerkkinä voisi olla työpaikan rekrytointi-ilmoitukset. Organisaation ulkopuolisella viestinnällä voidaan hyvin tuoda esiin esimerkiksi organisaation brändiä ja markkinoida organisaation tuotteita. Hyvin onnistunut viestintä ulospäin auttaa organisaation menestymistä ja toimintaa.
Organisaatiossa tapahtuvalla viestinnällä on suuri merkitys organisaation toimimiseen. Jos työntekijät eivät kommunikoi keskenään tai johto ei kommunikoi alaisten kanssa, ei mikään toimi. Sen takia kommunikaation ja viestinnän tärkeyteen tulee kiinnittää huomiota johtamisessa. Pohdimme ryhmämme kanssa, millainen viestintä esimerkiksi työpaikalla koettiin mielekkääksi. Esille tulivat ainakin avoimuus, rehellisyys, suorapuheisuus ja auttavaisuus. Näillä tavoin kommunikaatio muiden kanssa oli helppoa ja mielekästä. Mietimme myös, millainen on hyvä johtaja. Hyvä johtaja mielestämme kuuntelee ja ymmärtää alaisiaan sekä kommunikoi selkeästi ja reilusti kaikkia työntekijöitä kohtaan. Vaikka ulkopuolelle välittyvä viestintä on tärkeää, kaikki lähtee kuitenkin siitä, että sisäinen viestintä organisaatiossa toimii hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti