tiistai 15. marraskuuta 2016

2. Johtajan merkitys ryhmän kehittymisessä

Kuten otsikko paljastaakäsittelemme tässä julkaisussa johtajan merkitystä ryhmädynamiikan kehittymiseenHuomasimmeettä olemme kaikki kiinnostuneita nimenomaisesta aiheestajoten päätimme pureutua siihen hieman syvemmin 
Olemme jokainen olleet joskus osana ryhmääoli se sitten pienisuuritiivishajanainenlyhytaikainen tai pitkään kestänytYhteiskunnassamme ei voi välttyä kuulumasta ryhmäänsillä erilaisia ryhmiä on lähes joka paikassaMielestämme ryhmä eroaakin tiimistä monessa suhteessavaikka joskus käsitteitä käytetäänkin toistensa synonyymeinäTiimillä on ryhmään verrattuna selkeämpi tavoite sekä yhteinen päämäärä ja toimintatavatTiimi syntyy lähes poikkeuksetta jonkun päämäärän ympärille ja sen tähdenkun taas ryhmä usein muotoutuu jopa sattumanvaraisesti ihmisistäjoilla on erilaisia päämääriä ja syitä liittyä tai tulla liitetyksi ryhmäänJohtajuuden näkökulmasta ajateltuna optimaalinen tilanne olisi ryhmädynamiikan muodostuminen niin hyväksiettä ryhmän sijaan voidaan alkaa puhua tiimistä 

Luennolla esitetyt ryhmän muodostumisen vaiheet sekä tehokkaan ja toimivan ryhmän tunnusmerkit olivat meille pitkälti tuttujamutta hyvin mielenkiintoisia asioitaJohtajuuden perusteet kurssi liittyy meidän kaikkien blogin kirjoittajien rehtoriopintoihinjoten lähdimme tarkastelemaan asiaa rehtorin näkökulmasta 

Rehtori on oman koulunsa johtajaRehtorilla on hyvät mahdollisuuden vaikuttaa koulun henkilökunnan ryhmähenkeen ja työilmapiiriinKuten Rauno Korpi hyvin tiivistääkinvaatimallavälittämällä ja virkistämällä mennään kohti johtamisotteen optimaalista tasapainoa ja toimivaa ryhmädynamiikkaaRehtorikuten muutkin johtamistehtävässä olevatvoi halutessaan pyrkiä kohti hyvää johtajuuttaLiian usein kuitenkin kuulee tapauksiajoissa johtaja ei todellakaan tavoittele ihailtavia päämääriä panostaessaan alaistensa ryhmähenkeenJohtajan rooli erityisesti ryhmän muodostumisvaiheessa ja kuohuntavaiheessa (Tuckman 1965) on hyvin merkittäväJohtaja on tällöin organisaattorituki ja turvaTässä vaiheessa on pitkälti johtajan vastuullamissä hengessä ryhmä aloittelee toimintaansamillainen areena asenteineen alkaa muodostua ryhmän keskelleOlisi tärkeääettä johtaja painoittaisi heti alkuvaiheessa avoimuuden ja positiivisuuden merkitystä sekä hyväksyvääkannustavaa ja rakentavaa ilmapiiriä 

Rehtori voi joskus toimia usean eri koulun johtajanajolloin alaisiin ei välttämättä ole yhden koulun johtajuuteen verrattuna niin helppoa tutustua tai työilmapiiriin puuttuaTällaisessakin tilanteessa rehtorilla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet halutessaan panostaa alaistensa yhteishengen luomiseenheidän tutustuttamiseen toisiinsaeri koulujen tarpeiden kuuntelemiseen ja yhteistyön määräänTällöin se vain vaatii enemmän töitäEtenkin eri koulujen välinen yhteistyö on usein pitkälti rehtorin vastuullaYhteistyö muiden koulujen kanssaantaa opettajille vertaistukea muiden saman aineen tai saman luokka-asteen opettajien välillemikä taas kasvattaa sisäistä motivaatiotaToisaaltakuten Rastorin koulutusjohtaja Mika Irenius toteaa (Taloussanomat julkaistu 6.9.2017, päivitetty 7.9.2017, http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art2000001525852.html), että työntekijänjolla on hyvät alaistaidotodotetaan toimivan aktiivisesti vuorovaikuttaenHänen mukaansa myös ilman oikeudenmukaista ja vastuuta kantavaa esimiestä on vaikeaa olla hyvä alainen 

Toisaaltakun rehtorin tehtävä on osaltaan pitää yllä koulun hyvää työilmapiiriä ja henkilökunnan tiimihenkeäniin kuka pitäisi huolen kuntien rehtoreiden yhteishengestä ja vertaistukimahdollisuuksistaEikö olisi hienoajos myös kunnan tai kaupungin rehtorit voisivat muodostua ryhmäksitiimiksijolla olisi yhteinen tavoiteltava päämäärä.

Jos rehtorit päättäisivät yhdessä aloittaa tiiviin yhteistyön hyvässä hengessävältyttäisiin monilta väliinputoajilta alakoulun ja yläkoulun sekä yläkoulun ja jatkokoulutuksen välissäsaataisiin huomattavasti suurempia ja vuorovaikutteisempia koulujen välisiä projekteja sekä laajempi ja tiiviimpi ja yhteistyökykyisempi verkosto saman alan työntekijöiden välilleRehtorit voisivat tiiminä asettaa tavoitteita ja haasteita kouluillensa sekä järjestää koulujen henkilökunnille yhteisiä virkistyspäiviä 

Jos johtaja ei ota vastuuta millään tavoin ryhmädynamiikan muodostumisestavoivat purkamattomat ennakkoluulotväärät käsityksetpuhumattomuusylpeys sekä monet muut negatiivisetmutta inhimilliset reaktiot ja käyttäytymismallit myrkyttää ryhmän ilmapiiriäParhain tilanne olisi ennaltaehkäistä näiden ilmeneminen heti alkuvaiheessamutta jos ryhmä on jo muodostunut ja ilmapiiri on negatiivinenvoi huoneilman tuulettaminen olla hyvinkin paljon haastavampaa ja työläänpää 

Hyvä tiimihenki vaikuttaa positiivisesti ja suoraan työilmapiiriintyöntekijöiden pysyvyydentunteeseentoimintavapauteenasioiden organisointiinmotivaatiooninspiraatioon ja niin on myös taloudellisesti tehokkuutta ja työntekijöiden terveyttä ajatellen kannattavaa ja tarpeellistaMitä pidemmälle ryhmän kehittymisen vaiheet etenevätsitä enemmän ryhmä voi alkaa ottaa vastuuta omasta toiminnastaanjolloin puolestaan johtajan roolin merkitys vähenee

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti