Organisaatiot
eivät voi toimia irrallaan ympäristöstä, vaan ympäristön vaikutukset
ovat läsnä ja merkittävässä roolissa organisaatiota ajatellen. Samalla
kun ympäristö vaikuttaa organisaatioon, vaikuttaa myös organisaatio
ympäristöön, ne ovat siis ikään kuin vuorovaikutuksessa. Ympäristö onkin yksi kontingenssiteorian avainoletuksista. Teorian mukaan ympäristön ollessa ennustettava, vakaa ja hallittava,
toimii organisaatio byrokraattisemmin. Ympäristön taas ollessa
muuttuva ja epävarma, organisaation tulee olla joustava ja valmiina
muuttamaan toimintatapojaan
ympäristön vaikutusten vaatimalla tavalla. Yliopisto toimii hyvänä
esimerkkinä organisaatiosta, joka joutuu toimimaan joustavasti ja
vastamaan ympäristön eli yhteiskunnan vaatimuksiin. Esimerkiksi
opettajankoulutuksen pitää pystyä vastaamaan muuttuviin yhteiskunnan
vaatimuksiin. Lapsille pitää nykyisin pystyä tarjoamaan koulutusta, joka
kasvattaa heistä itseohjautuvia, kriittisiä ajattelijoita. Ne ovat kykyjä, joita nyky-yhteiskunnassa selviytymiseksi vaaditaan.
Opettaja on oman luokkansa johtaja. Voidaan puhua opettajan auktoriteetista
luokassa. Opettajan auktoriteettiasema luokassa on selvästi muuttunut
viimeisten vuosikymmenien saatossa. Kun ennen lähtökohta oli, että
opettaja on auktoriteetti, mutta huonolla johtamisella hän voi sen menettää, tuntuu nykyään lähtökohtana olevan, että opettajan tulee ansaita auktoriteetti. Opettajan tulee saada ryhmän johtajana auktoriteetti antamalla oppilaille sopivan verran vastuuta, vapautta ja velvollisuuksia sekä käyttää valtaansa oikeudenmukaisesti ja pehmeästi. Mary Parker Follett'n teoriaa sekä kontingenssiteoriaa voi peilata myös koulumaailmaan. Suuret kaupunkikoulut, joiden oppilasmäärät ovat
valtavia, joutuvat tarkkailemaan toimintaansa järjestelmällisesti,
mutta kuitenkin kaihtamaan byrokratiaa. Kouluihin syötetään kyllä
jatkuvasti uutta teknologiaa ja asteittaisia innovaatioita, mutta jos ne
eivät ota paikkaansa käytännön työssä, tulee toiminnasta vain jäykkää
ja teennäistä. Koulu muuttuu hitaasti, mutta muutokset ovat usein pitkäaikaisia. Koulua voisikin luonnehtia orgaaniseksi organisaatioksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti