tiistai 6. joulukuuta 2016

8. Luottamus organisaatioissa

Organisaation sisäinen luottamus on hyvin olennainen tekijä sen pitkäaikaisen iän ja pysyvyyden kannalta. Autoritäärisellä ja epävakaalla johtamisella sekä epäluottamuksellisen ilmapiirin vallitessa organisaatio voi kyllä menestyä hetkellisesti, mutta luottamuksen ja hyvän johtajuuden puuttuessa organisaation lento loppuu usein lyhyeen. Pitkäikäinen, uusia innovaatioita sopivalla tahdilla vastaanottava sekä menestyvä organisaatio vaatii sisälleen luottamuksen ilmapiirin, eettiset toimintatavat sekä niin kutsutut hyveet.


Oskari Juurikkala esittelee Hyväjohtajuus.fi -nettisivulla (27.9.2010) viisi yritysguru Jom Collinsin nimeämää organisaation hyveellistä virheaskelta. Niiden askelten ottaminen voi jotaa organisaation lopulliseen kriisiin tai ainakin jyrkkään alamäkeen. Näitä virheitä ovat menestyksen synnyttämä ylimielisyys, pidäkkeetön kasvun tavoittelu, riskien ja vaarojen kieltäminen, hätäinen pelastuksen etsiminen sekä antautuminen tuhola tai näivettyminen. (Hyvejohtajuus.fi, Oskari Juurikkala, 27.9.2010) Collinsin nimeämiä virheaskelia esiintyy varmasti niin suurissa kuin pienissäkin organisaatioissa. Suurien organisaatioiden ja ketjujen sisällä paine pitää menestyksen kulissia yllä on varmaankin suurempi, kuin pienillä organisaatioilla tai yrityksillä. Suurissa organisaatioissa, kun työntekijöiden määrä on suuri, eikä työntekijöillä ole enää johtavalle asteelle välttämättä kasvoja voi järjestelmä byrogratisoitua ja luottamuksen ilmapiiri hyveineen ja arvoineen hiipua.


Kuinka luottamus organisaatiossa sitten voisi pysyä? Kuinka turvata organisaation hyveet menestymisen perustana? Katseet kääntyvät ensimmäisenä johtajuuteen. Johtajan selkeä organisointi, yrityksen julkiset arvot, sisäinen luottamuksellinen ilmapiiri sekä eettiset toimintatavat vapauttavat työntekijät toimimaan vapautuneesti sääntöjen sisällä luottaen omaan- ja muiden toimintaan. Luottamus ja hyveellisyys ovat oiva tapa turvata organisaation hyvinvointi. Kaikki ei tietenkään kaadu organisaation johdon vastuulle, vaan jokaisen
työntekijän on kannettava oma kortensa kekoon. Jokainen yksittäinen henkilö voi omalla toiminnallaan edistää luottamuksellisen ilmapiirin syntyä. Kuten professori Marja Eriksson Outi Kokon kirjoittamassa artikkelissa Taloussanomien sivuilla mainitseekin, on yksittäiselle esimiehelle ''aikamoinen haaste pitää kiinni tulostavoitteista ja samalla muistaa, että yrityksessä työskentelevät ovat ihmisiä, joilla on omat perhe- ja muut tilanteet, jotka ovat näille varmaan tärkeämpiä kuin tuloksen tekeminen'' (Taloussanomat 9.7.2008 6:10 , Päivitetty: 9.7.2008 14:56).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti